Чудотворные слова: молитва просительная ектения в полном описании из всех найденных нами источников.
Оглавление
Литургия по чину святых Иоанна Златоуста и Василия Великого
III. Литургия Верных
Просительная ектения, молитва приношения
После великого входа Церковь начинает приготовлять молящихся к принесению Бескровной Жертвы.
Диакон, выйдя северными дверьми на солею и став на обычном месте, произносит просительную ектению:
Испо́лним (восполним) молитву нашу Го́сподеви.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О предложе́нных Честны΄х Даре́х Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О избавитися нам от всякия скорби, гнева и ну́жды Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Во время просительной ектении священник тайно читает молитву приношения, которая по сходству с проскомидийной молитвой называется “Молитвой проскомидии” и разнится от нее лишь тем, что относится к Честным Дарам, окончательно приготовленным для Святой Евхаристии.
На литургии св. Иоанна Златоуста:
Господи Боже Вседержителю, Едине Святе, прие́мляй жертву хваления от призывающих Тя всем сердцем! Приими и нас, грешных, моления, и принеси ко Святому Твоему Жертвеннику, и удовли΄ нас приносити Тебе да́ры же и жертвы духовныя о наших гресе́х и людских неве́дениих, и сподоби нас обрести΄ благодать пред Тобою, еже быти Тебе благоприятней жертве нашей и вселитися Духу благодати Твоея΄ Благому в нас, и на предлежащих Даре́х сих, и на всех людех Твоих.
На литургии св. Василия Великого:
Господи Боже наш, создавый нас и введый в жизнь сию, показавый нам пути во спасение, даровавый нам Небесных тайн откровение! Ты бо еси положи΄вый нас в службу сию силою Духа Твоего Святаго.
Благоволи убо, Господи, быти нам служителем (дат. мн. ч.) Новаго Твоего Завета, слугам (дат. мн. ч.) Святых Твоих Таинств: приими нас, приближающихся святому Твоему Жертвеннику, по множеству милости Твоея΄, да будем достойны приносити Тебе словесную сию и Безкровную Жертву о наших согреше́ниих и о людски΄х неве́жествиих, юже прием во святый, и пренебе́сный, и мысленный Твой Жертвенник в воню΄ благоухания, возниспосли΄ нам благодать Святаго Твоего Духа.
Призри на ны, Боже, и виждь службу сию нашу, и приими ю, я΄коже приял еси Авелевы дары, Ноевы жертвы, Авраа́мова всеплодия, Моисе́ова и Ааро́нова священства, Самуилова мирная. Якоже приял еси от святых Твоих апостол истинную сию службу, сице и от рук нас, грешных, приими Да́ры сия по благости Твоей, Господи, яко да, сподо́бльшеся служити без порока святому Твоему Жертвеннику, обря΄щем мзду верных и мудрых строителей в день страшный воздаяния Твоего праведнаго.
Диакон продолжает ектению: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, твоею благодатию.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Дне всего совершенна, свя΄та, мирна и безгрешна у Господа просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших у Господа просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Прощения и оставления грехов и прегрешений наших у Господа просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Добрых и полезных душам нашим и мира ми΄рови у Господа просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати у Господа просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Христианския кончины живота нашего, безболезненны, непостыдны, мирны, и добраго ответа на Страшнем судищи Христове просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
Священник, заканчивая молитву приношения, возглашает:
Щедро́тами Единороднаго Сына Твоего, с Нимже благословен еси, со Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.
В просительной ектении есть прошение, прибавляемое только в этой части литургии: “О предложе́нных Честны΄х Даре́х Господу помолимся”, то есть, чтобы Господь милостиво их принял от нас и освятил силою Святаго Духа. В тайной молитве приношения, читаемой в это же время, священник просит, чтобы Господь удостоил его принести Честные Дары в жертву духовную и ниспослал на них и на всех верующих благодать Святаго Духа, в силу Своих щедрот и милосердия.
Далее верующие приготовляются к святому возношению – внушением мира и любви и исповеданием православной веры.
Священник, обратившись лицом к западу и благословляя молящихся, из алтаря возглашает: Мир всем.
Хор: И духови твоему.
Мир душевный должен выражаться во взаимной любви; к ней и призываются затем молящиеся приглашением диакона единодушно выразить свою веру.
Диакон: Возлюбим друг друга, да единомыслием испове́мы (то есть единодушно выразим, исповедуем свою веру).
Хор, доканчивая слова диакона, поет:
Отца, и Сына, и Святаго Духа, Троицу Единосущную и Нераздельную.
В это время священник читает тайно: Возлюблю Тя, Господи, Кре́посте моя, Господь – Утверждение мое и Прибежище мое (трижды), трижды поклоняясь пред престолом, и целует дискос и потир (сверх покрова), а также край престола пред собой [1].
1. В Древней Церкви после указанных возгласов христиане в знак мира, любви и единомыслия лобызали друг друга (женщины – женщин, мужчины – мужчин). Этот обычай лобзания друг друга сохранился в настоящее время среди священнослужителей. Называется это лобзанием мира. Если служа́щих священников несколько, они все целуют дискос и потир, и престол, и друг друга в плечо. Старший священник говорит: “Христос посреде́ нас”. Младший отвечает: “И есть, и будет”.
2. Так же и диаконы, если их служит несколько, целуют каждый свой орарь на месте изображения на нем креста и друг друга в плечо, произнося то же, что́ и священники. (В практике диаконы совершают лобзание перед причащением Святых Тайн.)
3. Со дня Святой Пасхи по ее отдание старший (священник или диакон) произносит: “Христос воскресе”, а младший отвечает: “Воистину воскресе”.
- По установившемуся обычаю, тайно произнося в это время Трисвятое ^
Литургия верных
Литургия верных — третья, самая важная часть литургии, на которой Св. Дары, приготовленные на проскомидии, силою и действием Святого Духа пресуществляются в Тело и Кровь Христовы и возносятся в спасительную для людей жертву Богу Отцу, а затем преподаются верующим для причащения. Эта часть литургии получила название оттого, что присутствовать при ее совершении и приступать к причащению Св. Тайн могут только верные, то есть лица, принявшие православную веру через Св. Крещение и оставшиеся верными обетам, данным при Св. Крещении.
На литургии верных воспоминаются страдания Господа Иисуса Христа, Его смерть, погребение, Воскресение, Вознесение на небо, седение одесную Бога Отца и второе славное пришествие на землю.
В состав этой части литургии входят важнейшие священнодействия:
- Перенесение Честных Даров с жертвенника на престол, приготовление верующих молитвенному участию при совершении Бескровной Жертвы.
- Самое совершение Таинства, с молитвенным воспоминанием членов Церкви Небесной и земной.
- Приготовление к причащению и причащение священнослужителей и мирян.
- Благодарение за причащение и благословение на исход из храма (отпуст).
Диакон от лица верных произносит две ектении:
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
Хор: Господи, помилуй.
Иерей: Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.
Готовится кадило, зажигаются понамарская свеча.
Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О свышнем мире и спасении душ наших Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О мире всего мира, благостоянии святых Божиих Церквей и соединении всех Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
Иерей: Яко да под державою Твоею всегда храними, Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.
(отверзаются царские врата.)
Подаётся кадило. Алтарник становится на горнем месте так, чтобы не мешать каждению. Когда каждение закончится и дьякон зайдёт в алтарь, синхронно крестится и кланяется со священнослужителями, на третий раз кланяется как обычно (горнее место, священник) и проходит к северным вратам. По сигналу священника открывает дверь и выходит как обычно к аналою. Стоит перед аналоем до тех пор пока не закроются Царские врата. По обычаю заходит в Алтарь.
Хор: Аминь, и поет Херувимскую песнь
Иже Херувимы тайно образующе и Животворящей Троице Трисвятую песнь припевающе, всякое ныне житейское отложим попечение…
Диакон и иерей, взяв Святые Дары, выходят из алтаря на солею.
Диакон: Великаго Господина и Отца нашего (имярек), Святейшаго Патриарха Московскаго и всея Руси, и Господина нашего Преосвященнейшаго (имя епархиального архиерея), да помянет Господь Бог во Царствии Своем, всегда, ныне и присно и во веки веков.
Иерей: Вас и всех православных христиан да помянет Господь Бог во Царствии Своем, всегда, ныне и присно и во веки веков.
Хор: Аминь. Яко да Царя всех подымем, ангельскими невидимо дориносима чинми. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
[ Вместо Херувимской на литургии в Великий четверг поется «Вечери Твоея Тайныя…», а в Великую субботу — «Да молчит всякая плоть…» (эти песнопения приведены в главе «Песнопения из служб Триоди постной»).]
Режутся просфоры для причастников.
Диакон: Исполним молитву нашу Господеви.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О предложенных честных Дарех Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Дне всего совершенна, свята, мирна и безгрешна у Господа просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших у Господа просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Прощения и оставления грехов и прегрешений наших у Господа просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Добрых и полезных душам нашим и мира мирови у Господа просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати, у Господа просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Христианския кончины живота нашего, безболезнены, непостыдны, мирны, и добраго ответа на Страшном Судищи Христове просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
Иерей: Щедротами Единороднаго Сына Твоего, с Нимже благословен еси, со Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.
Хор: И духови твоему.
Диакон: Возлюбим друг друга, да единомыслием исповемы.
Хор: Отца и Сына и Святаго Духа, Троицу Единосущую и Нераздельную.
Диакон: Двери, двери, премудростию вонмем. (Открывается завеса царских врат.)
Ставится кипятиться чайник.
Хор (или все молящиеся):
- Верую во Единаго Бога Отца Вседержителя, Творца небу и земли, видимым же всем и невидимым.
- И во Единаго Господа Иисуса Христа, Сына Божия, Единороднаго, Иже от Отца рожденнаго прежде всех век. Света от Света, Бога истинна от Бога истинна, рожденна, несотворенна, единосущна Отцу, Имже вся быша.
- Нас ради, человек, и нашего ради спасения сшедшаго с Небес, и воплотившагося от Духа Свята и Марии Девы, и вочеловечшася.
- Распятаго же за ны при Понтийстем Пилате, и страдавша, и погребенна.
- И воскресшаго в третий день по Писанием.
- И восшедшаго на Небеса, и седяща одесную Отца.
- И паки грядущаго со славою судити живым и мертвым, Его же Царствию не будет конца.
- И в Духа Святаго, Господа Животворящаго, Иже от Отца исходящаго, Иже со Отцем и Сыном споклоняема и сславима, глаголавшаго пророки.
- Во едину Святую Соборную и Апостольскую Церковь.
- Исповедую едино Крещение во оставление грехов.
- Чаю воскресения мертвых,
- и жизни будущаго века. Аминь.
Диакон: Станем добре, станем со страхом, вонмем, Святое Возношение в мире приносити.
Хор: Милость мира, Жертву хваления.
Иерей: Благодать Господа нашего Иисуса Христа, и любы Бога и Отца, и причастие Святаго Духа, буди со всеми вами.
Хор: И со духом твоим.
Иерей: Горе имеим сердца.
Хор: Имамы ко Господу.
Иерей: Благодарим Господа.
Хор: Достойно и праведно есть покланятися Отцу и Сыну и Святому Духу, Троице Единосущной и Нераздельней.
Иерей: Победную песнь поюще, вопиюще, взывающе и глаголюще:
Хор: Свят, Свят, Свят Господь Саваоф, исполнь Небо и земля славы Твоея; осанна в вышних, благословен Грядый во Имя Господне, осанна в вышних.
Иерей: Приимите, ядите, Сие есть Тело Мое, еже за вы ломимое во оставление грехов.
Иерей: Пийте от нея вси, сия есть Кровь Моя Новаго Завета, яже за вы и за многи изливаемая во оставление грехов.
(На литургии св. Василия Великого последние возгласа иерея начинаются словами: «Даде святым Своим учеником и апостолом, рек:».)
Иерей: Твоя от Твоих Тебе приносяще о всех и за вся. Готовится кадило.
Хор: Тебе поем, Тебе благословим, Тебе благодарим, Господи, и молим Ти ся. Боже наш. Подаётся кадило во время «Тебе поем…», после слов священника в алтаре «Приложив Духом Твоим Святым. Аминь. Аминь. Аминь.»
Иерей: Изрядно о Пресвятей, Пречистей, Преблагословенней, Славней Владычице нашей Богородице и Приснодеве Марии.
Хор: Достойно есть, яко воистинну блажити Тя, Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную и Матерь Бога нашего. Честнейшую Херувим и Славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем.
[В двунадесятые праздники и их попразднства вместо «Достойно…» поется припев и ирмос 9-й песни праздничного канона, так называемый «задостойник». В Великий четверг поется ирмос 9-й песни «Странствия Владычня…», в Великую субботу — «Не рыдай Мене, Мати…», в Неделю ваий — «Бог Господь…» (эти песнопения приведены в главах «Песнопения из служб Триоди постной» и «Песнопения из служб Триоди цветной»).
Если же литургия св. Василия Великого, вместо «Достойно…» поем:
О Тебе радуется, Благодатная, всякая тварь, ангельский собор и человеческий род, освященный храме и раю словесный, девственная похвало, из Неяже Бог воплотися и Младенец бысть, прежде век сый Бог наш; ложесна бо Твоя престол сотвори и чрево Твое пространнее небес содела. О Тебе радуется, Благодатная, всякая тварь, слава Тебе. ]
Иерей: В первых помяни Господи, Великаго Господина и Отца нашего (имярек), Святейшаго Патриарха Московскаго и всея Руси, и Господина нашего Преосвященнейшаго (имя епархиального епископа), ихже даруй святым Твоим Церквам в мире, целых, честных, здравых, долгоденствующих, право правящих слово Твоей истины.
Хор: И всех и вся.
Иерей: И даждь нам единеми усты и единем сердцем славити и воспевати Пречестное и Великолепное Имя Твое, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.
Иерей: И да будут милости Великаго Бога и Спаса нашего Иисуса Христа со всеми вами.
Хор: И со духом твоим.
Готовится чаша для теплоты и плат для причастия.
Диакон: Вся святыя помянувше, паки и паки миром Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О принесенных и освященных Честных Дарех, Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Яко да Человеколюбец Бог наш, приемь я во святый, и пренебесный, и мысленный Свой Жертвенник, в воню благоухания духовнаго, возниспослет нам Божественную благодать и дар Святаго Духа, помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О избавится нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Твоею благодатию.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Дне всего совершенна, свята, мирна и безгрешна, у Господа просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших, у Господа просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Прощения и оставления грехов и прегрешений наших, у Господа просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Добрых и полезных душам нашим и мира мирови, у Господа просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати, у Господа просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Христианския кончины живота нашего, безболезнены, непостыдны, мирны, и добраго ответа на Страшнем Судищи Христове, просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Соединение веры и причастие Святаго Духа испросивше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
Иерей: И сподоби нас, Владыко, со дерзновением, неосужденно смети призывати Тебе, Небеснаго Бога Отца, и глаголати:
Хор (или все молящиеся): Отче наш, Иже еси на Небесех! Да святится Имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь, и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.
Иерей: Яко Твое есть Царство, и сила, и слава. Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.
Хор: И духови твоему.
Диакон: Главы ваша Господеви приклоните.
Иерей: Благодатию, и щедротами, и человеколюбием Единороднаго Сына Твоего, с Нимже благословен еси, со Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.
(Закрываются царские врата и завеса)
Иерей: Святая святым.
Хор: Един Свят, един Господь Иисус Христос, во славу Бога Отца. Аминь.
В алтаре причащаются священнослужители.
Хор поет назначенный в этот день церковным Уставом причастен — стих, оканчивающихся троекратным «Аллилуиа». Причастнов может быть назначено два, однако «Аллилуия» поется только после второго.
Во время причастных выносится понамарская свеча и ставится перед Царскими вратами. Затем выносятся запивка и просфоры для причастников.
В воскресенье: Хвалите Господа с небес, хвалите Его в вышних. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
В понедельник: Творяй ангелы Своя духи, и слуги Своя пламень огненный.
Во вторник: В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.
В среду: Чашу спасения прииму и Имя Господне призову.
В четверг: Во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их.
В пятницу: Спасение соделал еси посреде земли, Боже.
В субботу: Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.
Заупокойный: Блажени, яже избрал и приял еси, Господи, и память их в род и род.
В праздники Богородицы: Чашу спасения прииму и Имя Господне призову.
В праздники апостолов: Во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их.
В дни памяти святых: В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.
Открываются царские врата. Диакон, вынося Святую Чашу, возглашает: Со страхом Божиим и верою приступите!
(Передает Чашу иерею.)
Хор: Благословен Грядый во Имя Господне, Бог Господь и явися нам.
[В пасхальную седмицу вместо этого поется «Христос воскресе…».]
Иерей (и с ним все, желающие причаститься): Верую, Господи, и исповедую, яко Ты еси воистину Христос, Сын Бога живаго, пришедый в мир грешныя спасти, от них же первый есмь аз. Еще верую, яко Cие есть самое Пречистое Тело Твое, и сия есть самая Честная Кровь Твоя. Молюся убо Тебе: помилуй мя, и прости ми прегрешения моя, вольная и невольная, яже словом, яже делом, яже ведением и неведением, и сподоби мя неосужденно причаститися Пречистых Твоих Таинств, во оставление грехов, и в Жизнь Вечную. Аминь.
Вечери Твоея Тайныя днесь, Сыне Божий, причастника мя приими; не бо врагом Твом тайну повем, ни лобзания Ти дам, яко Ииуда, но яко разбойник исповедаю Тя: помяни мя, Господи, во Царствии Твом.
Да не в суд или во осуждение будет мне причащение Святых Твоих Таин, Господи, но во исцеление души и тела. Аминь.
Причащая мирян, иерей говорит: Причащается раб Божий (имя) Честнаго и Святаго Тела и Крове Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, во оставление грехов своих и в Жизнь Вечную.
Хор (во время причащения): Тело Христово приимите, Источника безсмертнаго вкусите.
[В Великий четверг вместо этого поется «Вечери Твоея тайныя…» (это песнопение приведено в главе «Песнопения из служб Триоди постной»); в пасхальную седмицу — «Христос воскресе…».]
Иерей: Спаси, Боже, люди Твоя и благослови достояние Твое.
Подносится кадило в алтаре.
Хор: Видехом Свет истинный, прияхом Духа Небеснаго, обретохом веру истинную, Нераздельней Троице покланяемся: Та бо нас спасла есть.
[Вместо «Видехом свет истинный…» от Пасхи до отдания поется «Христос воскресе…»; от Вознесения до отдания — тропарь Вознесения (эти песнопения приведены в главе «Песнопения из служб Триоди цветной»); в Троицкую родительскую субботу — «Глубиною мудрости…» (этот тропарь приведен в главе «Песнопения из служб Триоди цветной», в службе мясопустной родительской субботы).]
Иерей: Всегда, ныне и присно и во веки веков.
Хор: Аминь. Да исполнятся уста наша хваления Твоего, Господи, яко да поем славу Твою, яко сподобил еси нас причаститися Святым Твоим, Божественным, Безсмертным и Животворящим Тайнам; соблюди нас во Твоей святыни, весь день поучатися правде Твоей. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
[В Великий четверг вместо «Да исполнятся…» поется «Вечери Твоея тайныя…» (это песнопение приведено в главе «Песнопения из служб Триоди постной»); в пасхальную седмицу — «Христос воскресе…».]
Диакон: Про́сти приимше Божественных, Святых, Пречистых, Безсмертных, Небесных и Животворящих, Страшных Христовых Тайн, достойно благодарим Господа.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: День весь совершен, свят, мирен и безгрешен испросивше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
Иерей: Яко Ты еси Освящение наше, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков,
Иерей: С миром изыдем.
Хор: О имени Господни.
Диакон: Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Иерей (стоя пред амвоном): Благословляяй благословящия Тя, Господи, и освящаяй на Тя уповающия, спаси люди Твоя и благослови достояние Твое, исполнение Церкве Твоея сохрани, освяти любящия благолепие дому Твоему. Ты тех возпрослави Божественною Твоею силою и не остави нас, уповающих на Тя. Мир мирови Твоему даруй, Церквам Твоим, священником, воинству и всем людем Твоим. Яко всякое даяние благо и всяк дар совершен свыше есть, сходяй от Тебе, Отца Светов. И Тебе славу, и благодарение, и поклонение возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
Хор: Аминь. Буди Имя Господне благословено отныне и до века. (Tрижды)
[На пасхальной седмице вместо этого поется «Христос воскресе…».]
Хор: Благословлю Господа на всякое время, выну хвала Его во устех моих. О Господе похвалится душа моя. Да услышат кротции, и возвеселятся. Возвеличите Господа со мною, и вознесем Имя Его вкупе. Взысках Господа, и услыша мя, и от всех скорбей моих избави мя. Приступите к Нему и просветитеся, и лица ваша не постыдятся. Сей нищий воззва, и Господь услыша и, и от всех скорбей его спасе и. Ополчится ангел Господень окрест боящихся Его, и избавит их. Вкусите, и видите, яко благ Господь; блажен муж, иже уповает Нань. Бойтеся Господа вси святии Его, яко несть лишения боящимся Его. Богатии обнищаша и взалкаша: взыскающии же Господа не лишатся всякаго блага. Приидийте, чада, послушайте мене, страху Господню научу вас. Кто есть человек хотяй живот, любяй дни видети благи? Удержи язык твой от зла, и устне твои, еже не глаголати льсти. Уклонися от зла, и сотвори благо, взыщи мира, и пожени и. Очи Господни на праведныя и уши Его в молитву их. Лице же Господне на творящия злая, еже потребити от земли память их. Воззваша праведнии, и Господь услыша их, и от всех скорбей их избави их. Близ Господь сокрушенных сердцем, и смиренныя духом спасет. Многи скорби праведным, и от всех их избавит я Господь. Хранит Господь вся кости их, ни едина от них сокрушится. Смерть грешников люта, и ненавидящии праведнаго прегрешат. Избавит Господь души раб Своих, и не прегрешат вси уповающий на Него.
[На пасхальной седмице вместо этого поется «Христос воскресе…».]
Иерей: Благословение Господне на вас. Того благодатию и человеколюбием, всегда, ныне и присно и во веки веков.
Иерей: Слава Тебе, Христе Боже, Упование наше, слава Тебе.
[На Пасху, в пасхальную седмицу и в отдание Пасхи вместо «Слава Тебе, Христе Боже…» священнослужители поют «Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ», а хор заканчивает: «и сущим во гробех живот даровав».
От Недели о Фоме до отдания Пасхи священник произносит: «Слава Тебе, Христе Боже, Упование наше, Слава Тебе», а хор поет «Христос воскресе…» (Трижды).]
Хор: Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. И ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Иерей произносит отпуст. В воскресенье: Воскресый из мертвых, Христос, истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матере, святых славных и всехвальных Апостол, иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града, Златоустаго ( или: св. Василия Великаго, архиепископа Кесарии Каппадокийския), и святаго (храма и святого, которого память в этот день), святых и праведных Богоотец Иоакима и Анны и всех святых, помилует и спасет нас, яко Благ и Человеколюбец.
Хор: Великаго Господина и Отца нашего (имярек), Святейшаго Патриарха Московскаго и всея Руси, и Господина нашего Преосвященнейшаго (имя) митрополита ( или: архиепископа, или: епископа) (епархиальный титул его), богохранимую державу нашу Российскую, настоятеля, братию и прихожан святаго храма сего и вся православныя христианы, Господи, сохрани их на многая лета.
По обычаю, перед отпустом священник берет крест с престола и после отпуста, осенив крестом народ и сам поцеловав крест, дает его для целования молящимся, а чтец читает благодарственные молитвы; затем священник опять осеняет крестом народ и возвращается в алтарь, причем царские врата и завеса закрываются.
Алтарники убираются в алтаре, чистят кадило и готовятся к вечернему Богослужению.